tiistai 19. kesäkuuta 2018

Keskikesän viettoon

Vaikka suomessa juhannus ei ihan keskikesä olekkaan, ruottiksi juhannusjuhla kuitenkin kääntyy nimelle Midsommar eli keskikesä. Olenkin jo odottanu juhannusta, sillä se tekee vain nelipäiväisen työviikon. Tähän väliin voin kertoa, että olen siis todellakin saanut uusia töitä ja ollut niissä jo kohta kuukauden. Raskasta on alku itselläni ollut, sillä työnkuva ei ole ihan sitä mitä olin odottanut. Kuitenkin olen viihtynyt, mutta työmatka tunti per suunta on ollut itselleni se raskain vaihe, eikä kotonakaan ole oikein enää energiaa harrastuksiin siinä vaiheessa. Uskon kuiteskin, että kun rytmiin tottuu niin helpottaa. Siksi naatitaankin nyt vajaasta työviikosta, josta puolet on jo takana.
Juhannukseksi suuntaan appiukon luokse, jossa minua odottaa valmis pöytä täynä grilliherkkuja, luonnon rauhaa, saunaa, lekottelua avomiehen kanssa ja seurana on hänen veljensä ja yksi kaverinsa. Boris tietenkin tulee myös mukaan. Ostin juuri uudelta työkaveriltani hänen leipomansa kakkupohjan ja juhannusjuhlan kunniaksi meinaan tehdä koko porukalle hyvän herkkukakun. Eiköhän me juhannusyönä kokon lisäksi poikien kanssa erä Pokémon juomapeliäkin oteta. Järveen uimaan täytyy myöskin päästä. Ja siitä pitää nauttia, että päästään autolla suoraan ovelta ovelle.
Vaahteran Katveessa Minttu oli tehnyt kivan kesähaasteen, jonka otan tässä vastaan, sillä analysoivampaa tekstiä löytyy enemmän tuolta elokuvalippujen puolelta. Olen nimittäin päässyt hyvään vauhtiin Disneyn pakettielokuvissa.

Kesähaaste: 

Lippsi vai lierihattu?
Olen aina ollut lippalakki ihminen. Jo pikkusena minulla oli lippis, jossa luki 999. Se toi mieleeni Heikki Kinnusen, joka oli 999-mies. En muista enään, mistä se nimi tuli. Pitkäaikaisempia lippalakkejani on Duudsonien Isäntä lippis, Lapin Kulta lippis ja Levisin farkkulippis. Paljon mainoslippiksiä olen käyttänyt. Joskus ulkomailla lippikseni jäi johonkin ravintolaan ja muistan äitini yötä myöten menneen hakemaan sitä. Tämän hetkinen lippikseni on Lontoon Hard Rock Cafesta.
5 vuotta vanha kuva kun olen matkalla Hailuotoon Isäntä lippis päässäni.

Pehmis vai jäätelöpallo?
Kyllä jäätelö on enemmän makuuni, jostain hyvästä vohvelista syötynä. Perus suklaa, tai suklaarouhe on herkkuani. 
Herneet vai mansikat?
Nyt on vaikea valinta. Tuoreet herneet ovat nimittäin ihania, mutta jos niitä syö paljon kerralla tulee paha olo. Valitsen mansikat, sillä niiden perkaaminen on ihanaa. Samalla niitä voi mutustella sokerin kanssa telkkarin ääressä.
Mansikoiden lisäksi tykkään kovasti kirsikoista, vadelmista ja mustikoista. Niitä innostuinkin viime kesänä oikein urakalla poimimaan.
Palju vai järvivesi?
Järvivesi todellakin. En ole koskaan edes ollut paljussa. Pirkanmaalle muuttaessani olen ottanut ilon irti järvistä joissa voi uida, sillä ei tuolla lapsuuden maisemissani luonnonvettä ollut lähimaillakaan.
Grilliherkut vai kesäkeitto?
Grilliherkut ehdottomasti. Ribsit, pihvit, lihaisa makkara, maissi, juusto, herkkusienet pekoniin käärittynä, siika ja jälkiruuaksi muurinpohjalettuja. Nammm. Kesäkeitosta minulle on jäänyt traumat jo 4 vuotiaana, se on niin kamalan makuista.
Mökki vai teltta?
Olen nukkunut teltassa viimeksi varmaan 6 vuotiaana, joten sen kokemuksen haluaisin kyllä ottaa uusiksi. Mökki on kyllä minulle rakkaampi, järven äärellä ja ukin rakentamalla saunalla. 
Rakas mökkilampi
Varjo vai auringonpaiste?
Varjo, olen enemmän pimeä ja syysihminen. Ei kohtisuoraa arskaa minulle kiitos. 
Kesäsade vai kesätuuli?
Kesäsade virkistää, vaikka välilä kastelee jopa kylmäksi asti (kuten tänään). Onneksi kesä kuivaa sen minkä kasteleekin.  
Lavatanssit vai festarit?
En ole koskaan käynyt lavatasseissa, enkä isoilla festareillakaan. Pienet kaupunkifestarit on minulle se juttu. Tänä kesänä sellaisilla näen Yön ja Neljä Ruusua. Eiköhän Popedan Ratinan keikkaakin voi jo festariksi kutsua.
Ensimmäisen Popeda keikkani näin Raahefestareilla kesällä 2009
Roadtrip vai riippukeinu?
Nämäkin on minulle vähän vieraita. Riippukeinussa tulee jo itessään keinumisesta paha olo, mutta taasen en kamalasti pidä tavasta matkustella, jossa ei ole selkeää päämäärää. Matkustelu noin muuten on ihanaa. 
Hiirenkorvat vai syreenin tuoksu?
Kevät ei ole minun aikaani, joten mieluummin haistelen syreenejä silmät kiinni. 
Mato-onki vai golfmaila?
Onkimisestakin on niin pitkä aika, mutta sitä voi tehdä veneessä ja soutelemisesta taasen minä tykkään. Minigolffia olen pelannut, mutten pärjännyt kovin kaksisesti. Hyvällä lykyllä onkiessa saa vielä kalaakin.

           Lämmintä Juhannusta Kaikille!

Juhannusyönä täytyy kerätä 9 erilaista kukkaa tyynyn alle. Silloin oma rakas vilahtaa unessa. Näin opin Niiskuneidiltä.

3 kommenttia:

  1. Pitkät työmatkat kyllä rasittavat. Kesäkeitto yök, mansikat ja herneet nam! Hyvää juhannusta!

    VastaaPoista
  2. Jee, siekin teit tän. :) Minä taidan olla enemmän kevätihminen kuin kesäihminen.

    VastaaPoista